Jobbe på plattform i Norge (offshore) og bo i Spania

Kategori for å dele tips og erfaringer om det å bo i Spania. Om livet som norsk i Spania, alt praktisk, det formelle om skolene og tips om valg av område. Det å skaffe seg bolig, bil og jobb. Nyttig for fastboende, nykommere og alle som planlegger å flytte til Spania!

Jobbe på plattform i Norge (offshore) og bo i Spania

Innlegg Rubia65 » 04. Februar 2017 20:40

Jeg jobber offshore på plattform, i Norge. Jeg er på jobb i 2 uker og har 4 uker fri, da bor jeg i Spania. Jeg har meldt flytting, men fortsetter å betale all min skatt til Norge. Etter å ha meldt flytting fant jeg ut at jeg ikke får ha fastlege i Norge lengre. Er det noen som vet hvor jeg har rett på mine helsetjenester? Jeg fikk beskjed om å søke om skjema E106 for å kunne benytte meg av helsetjenester i Spania, men nå ber HELFO meg om bekreftelse fra arbeidsgiver om at jeg er utsendt arbeidstaker, og det er jeg jo ikke. Er det nok med Europeisk Helsetrygdekort for å få fastlege i Spania?
Brukerens avatar
Rubia65

Re: Jobbe på plattform i Norge (offshore) og bo i Spania

Innlegg TRN » 16. Februar 2017 14:15

For å ha fastlege i Spania må du være innmeldt i Seguridad Social. For pensjonister og uføretrygdede er det to skjemaer fra NAV som ordner dette E-119 og E-121. Ditt tilfelle er spesielt, og de som lagde reglene har nok ikke tenkt på det. Saken er at som fast bosatt i Spania er du også skattepliktig i Spania. Som ansatt på plattform i Norsjøen er du også skattepliktig i Norge. Skal dette gjøres "etter boken" skal du betale full skatt i Norge, og full skatt i Spania, og i ettertid søke om skatterefusjon for ikke å bli dobbel beskattet. Men skatt til Spania gir ikke automatisk tilknytning til Seguridad Social. Alternativet er å registrere deg som enkeltmannsforetak i Spania, autonom, og betale 300 Euro i måneden for tilknytning i Seguridad Social, og da får du fastlege. Du må snakke med en gestoria, de kan finne ut av dette.
Brukerens avatar
TRN

Gå til Leve og bo i Spania

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester