Hindre kalkdannelse i vannrør

Lokalt forum for Costa Blanca, her inngår blant annet: Alicante, Alfaz del Pi / Alfas, Albir, Altea, La Nucia, Villajoyosa, Santa Pola, Guardamar, Quesada, Rojales, Elche, Torrevieja, Orihuela, San Miguel, Pilar de Horadada, La Manga og mye mer.

Hindre kalkdannelse i vannrør

Innlegg ragge » 06. Mai 2015 08:06

Hei.
Har hørt at det finnes noe som kan monteres på inngående vannrør som hindrer, og fjerner kalkbelegg i rør, kraner, vaskemaskin etc.
Er det noen som har kjennskap til dette, og evnt pris?
Brukerens avatar
ragge

Re: Hindre kalkdannelse i vannrør

Innlegg Cathrine » 07. Mai 2015 00:23

Vet ikke annet enn at jeg har et sånt system og at det ser ut til å fungere. det var allerede montert da jeg kjøpte huset.
Det er 3 beholdere rett ved inntaket som er fyllt med 3 forskjellige typer "sand" eller småstein. Vannet går gjennom alle disse tre før de kommer inn i boligen.

Hvor mye det koster vet jeg ikke, men jeg har byttet filtrene og det kostet nesten ingenting. Tror det var 20 euro eller noe sånt for alle 3.
Brukerens avatar
Cathrine

Innlegg kai » 07. Mai 2015 07:47

Hei, det finnes mange forskjellige løsninger for dette. En billig løsning er den som her nevnes, en type partikkelfilter.

Det skal ikke koste mye... du betaler ca 15 Euro for selve beholderen som monteres på rørledningen. Og selve filteret koster ikke mye det heller..

Her har du alternativene:
http://www.leroymerlin.es/productos/fon ... erias.html

K
Brukerens avatar
kai

Innlegg TRN » 10. Mai 2015 13:45

Ett vanlig partikkelfilter vil ikke fjerne kalk. Det er tre metoder, som jeg kjenner til, for å fjerne kalk. Det ene er magnetisme, der vannet blir magnitisert og som en følge av det vil kalken feste seg til micropartiklene i vannet og ikke avleires i rør og andre installasjoner. Et dansk firma tok patent på dette for mange år siden. De hevder selv at metoden fungerer godt, og dersom det er tilfelle er det jo rart at dette produktet ikke er til salgs i Spania, der kalk i vannet er et stort problem. Den neste metoden er omvendt osmose. Den vil fjerne alt av vannet. Selv ikke bakterier vil slippe gjennom osmosemembranen. Denne teknikken brukes bl.annet i Nordsjøen for å lage drikkevann av sjø. Teknikken er relativ dyr, da membranen er ganske kostbar, og anlegget må ha en viss størrelse for å rense alt vannet som skal inn i boligen. Det som da gjenstår, og som de aller fleste bruker, er å vaske ut kalk med salt. Dette er ett utstyr som monteres på inntaket og alt vann som kommer inn i boligen går gjennom dette. Innvesteringene til dette ligger mellom 700-1.000 Euro, og driftskostnaden er saltet som brukes (ca 7 Euro for en sekk på 25 Kg) Forbruket av salt er avhengig av hvor mye kalk det er i vannet, og hvor mye av denne kalken du vil ha fjernet. Håper dette gir svar på størsmålet ditt. ;)
Brukerens avatar
TRN

Innlegg Joern » 30. Mars 2016 07:37

Har satt på magnet på inntaket, kan derimot ikke si noe om hvor mye det virker. Vi har noe kalkdannelse i vannkoker, men har ikke prøvd uten magneten. Magneten ble kjøpt av en danske her i området.
Brukerens avatar
Joern

Gå til Costa Blanca - Den hvite kyst

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest