Norsk TV i Spania - uten "piratantenne"!

Kategori for å dele tips og erfaringer om det å bo i Spania. Om livet som norsk i Spania, alt praktisk, det formelle om skolene og tips om valg av område. Det å skaffe seg bolig, bil og jobb. Nyttig for fastboende, nykommere og alle som planlegger å flytte til Spania!

Re: Norsk TV i Spania - uten "piratantenne"!

Innlegg likespania » 10. August 2012 10:07

Det funket meget bra for meg. Regner med at det vil fungere for alle dere andre også.

Slik jeg forstår det, så har de laget et system som krever minimalt av båndbredden, samtidig som det ikke går ut over kvaliteten. På den måten kan folk over hele verden bruke det, selv dem med dårlig nett. Min tante prøvde det og hun kunne se nrk uten hakking med en svært dårlig internettlinje.
Brukerens avatar
likespania

Innlegg Cathrine » 10. August 2012 13:01

Synes heller ikke at dette ser spesielt lovlig ut..
Det fleste norske kanaler selger jo web-TV med begrenset tilgang for en mye høyere pris.
Brukerens avatar
Cathrine

Innlegg kai » 10. August 2012 20:30

Dersom det er riktig det likeispania skriver hadde de nok heller solgt teknologien til youtube for milliarder fremfor å piratkopiere nrk signalet!

Og ettersom alle 4 innlegg likeispania har skrevet på forumet er reklame for den siden er det jo også naturlig å spørre seg om ikke vedkommende er tilknyttet siden.

K
Brukerens avatar
kai

Innlegg Cathrine » 11. August 2012 12:47

Det lukter veldig av reklame her ja.

Jeg bruker stort sett de norske kanalenes web-TV. Det er ikke veldig mye man får se (kun norske produskjoner), men det holder fint for meg. NRK og TV3 er gratis, TV2 og TV-norge tar seg betalt per måned. Det kreves en middels god og stabil internett tilkobling, men det bør det være mulig å få tak i de fleste steder.
Brukerens avatar
Cathrine

Innlegg okas » 08. Mai 2013 06:38

Hei. Ser at dette er en gammel "tråd", men tenkte jeg ville si at jeg har hørt at man må ha min. 240 cm parabol for å få gode signaler til norsk Canal Digital. Dette har jeg fra flere leverandører, bla. Telesat i Alfaz, og fra bekjente som har Canal digital.
Brukerens avatar
okas

Innlegg solsol » 22. Mai 2013 04:58

Jeg har hatt "norsk" parabol i Spania i 12 år i Alicanteområdet. Det riktige er:

Canal Digital sender norske kanaler fra 2 satellitter, Thor5 og Thor6, omtrent halvparten av kanalene på hver. Her finner du liste: http://www.telenorsat.com/broadcast/tv- ... -listings/ (OBS: med norske kanaler mener jeg NRK, TV2, TVNorge, sportskanaler, filmkanaler osv. Og for så vidt svenske, danske og finske. En del utenlandske som BBC, National Geographic, Animal Planet, Eurosport osv kan du få inn med en mye mindre parabol, 90cm)

Kanalene på Thor5 får du inn med en 240cm parabol. For Thor6 må den være mye større, jeg har 300cm parabol og der er det ikke antydning til signaler fra Thor6.

Viasat: Der får du inn alle SD-kanaler (ikke-HD) med en 240cm parabol, som regel også HD-kanalene.

OBS: I svært dårlig vær vil du miste signalene på begge satellitter.
OBS: Satellittene beveger seg ørlite og posisjonen justeres hele tiden for å holde de på plass. I prinsippet skal det ikke bli avvik, men en bekjent som har 180cm parabol for Viasat og stort sett stabile signaler for ett år siden, har nå litt ustabile. På min 240cm er HD-kanalene blitt mer ustabile.
Brukerens avatar
solsol

Innlegg robkrane » 29. Mai 2013 10:42

Hei, ser at de fleste svarene dreier seg om litt lenger nord i Spania
Vet noen hvordan dette fungerer i Estepona-området helt syd

Vi har nylig kjøpt hus der og kan på sikt tenke oss norske tv-kanaler. Håper jo at det kunne være så enkelt som beskrevet. Ta med Canal Digital dekoder og ekstrakort fra Norge, Vri på parabolen, plugg i og skru på nrk og tv2.

Hvem har erfaring eller vet dette?

mvh
Robert
http://www.villaestepona.no
Brukerens avatar
robkrane

Innlegg solsol » 16. Juni 2013 09:14

Til Robert. Hvis du leser det jeg skrev før ditt innlegg, er det slett ikke så enkelt. Jo lenger syd du kommer, jo større parabol må du ha.

Skal du få inn de fleste kanaler stabilt inn på Costa del Sol, må du ha Viasat og 240cm parabol. Og det blir dyrt, og den er så stor og tung at det må mange mann til for å få montert den, og minst to for å justere. Med Canal Digital får du inn betraktelig færre kanaler.

Dette firmaet installerer paraboler både på Costa Blanca og Costa del Sol http://www.electricidadfraile.com/ Men det han sier om størrelse på antenner gjelder lenger nord enn Alicante.
Brukerens avatar
solsol

Innlegg Susken » 15. Desember 2015 15:10

Brukerens avatar
Susken

Forrige

Gå til Leve og bo i Spania

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester