Ønker å starte butikk i Spania

Om det å drive næring i SPania. Debatt og utvekslik av erfaringer. Om å starte eller overta ett firma i Spania, ansette folk, kontrakter og alt relatert til dette.

Ønker å starte butikk i Spania

Innlegg enilde1964 » 29. September 2011 20:57

Jeg ser at selvom det er økonomikrise i Spania så er det forlk fra Norge som starter for seg selv der. Jeg har lenge tenkt på å starte egen butikk men har ikke tørt p.g.a. krisen.
Har flere spørsmål i den forbindelse som for eks. hvor kan man søke lån?, finnes det noen form for stipend for de som ønsker å etablere noe i Spania?
Jeg lurer også på; merkes det like mye til krisen ved Alicante, Benidorm området?
Er veldig takknemlig for alle gode råd. :D
Brukerens avatar
enilde1964

Re: Ønker å starte butikk i Spania

Innlegg Evy » 01. Oktober 2011 22:14

ja og så hva koster det å opprette enkelmannsoretak??

Hvordan er prosessen ??

Det ernok manges drøm, og må nok være gjennomtenkt før man starter opp. Selv vil jeg starte i Marbella 2012 :)
Brukerens avatar
Evy

Re: Ønker å starte butikk i Spania

Innlegg kai » 02. Oktober 2011 21:42

Glem dette med lån/stipend... du må klare deg på egenhånd.

"Krisen" merkes langt mindre i turistområder enn ellers.. men alt kommer an på hvem kunder du sikter på. Er kundene dine bygningsarbeidere får du det tøft. Er det turister fra nord Europa er det en helt annen sak... bare å kjøre på.

Koster ikke noe nevneverdig å etablere "enkeltmannsforetak" men haken er at du må betale minst minimumskvoten for din "seguridad social" hver måned uansett hva du tjener... 180-200 euro ca. Det fine er at det er lite skatt på vanlige inntekter i Spania.... Snakk med en gestor om hva det vil koste i ditt tilfelle..

K
Brukerens avatar
kai

Gå til Næringsvirksomhet i Spania

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest