Oppstart av restaurant

Om det å drive næring i SPania. Debatt og utvekslik av erfaringer. Om å starte eller overta ett firma i Spania, ansette folk, kontrakter og alt relatert til dette.

Oppstart av restaurant

Innlegg Siwa » 22. November 2010 19:38

Jeg sitter mitt i en viktig avgjørelse i mitt liv, der det er snakk om å starte et lite hotell i Costa Blanca. Hotell driften kommer ikke i gang før sesongen starter igjen (mai). På dette hotellet er det en restaurant som kan startes ganske fortløpende etter at jeg har kommet meg nedover. Er det noen her som med eller uten restauranterfaring tidligere, har startet noe lignende i Spania? Jeg trenger tips og råd ihht å ansette kokk eller leie inn. Hva bør menyen bestå av når det er masse turister i området som ikke er spanjoler? Jeg selv mener man skal integrere seg i det landet man kommer til, lære språket og kulturen. Det vil jo da være naturlig å servere mest spansk mat. Og hvordan får man reklamert restaurantstart uten å bruke masse penger på reklame? Det er mye å sette seg inn i, når man inntrer et annet land med et helt annet språk. Håper noen kan hjelpe meg litt på vei :)

Hilsen Siw
Brukerens avatar
Siwa

Re: Oppstart av restaurant

Innlegg admin » 23. November 2010 10:43

Hei Siw, mye kommer an på hvor dette er på kysten. Det vil jo påvirke hvem som er i området av potensielle kunder osv.

K
Admin :)
Brukerens avatar
admin
Forumadministrator

Innlegg Siwa » 23. November 2010 12:57

Restauranten tilhører et hotell som ikke er i drift ennå (et lite hotell). Hotellet ligger ved en fjellside i en liten by ved kysten. Vet det er mye tyskere, franskmenn og nederlendere i området med ferieboliger eller bosatte pensjonister.
Brukerens avatar
Siwa

Innlegg admin » 23. November 2010 18:22

ok... Da fyrer jeg løs selv om jeg famler litt i blinde når jeg ikke vet hva kommune det er.

I vinterhalvåret er det utlendingene som er markedet da, pensjonister fra nord-europa (sånn helt generelt) responderer godt på mye service... utadvent vennlig personale og slikt. For dem er det sosiale osv viktig ved å dra ut å spise. Det er ikke Gourmet de er på jakt etter på noen måte... det skal være rimelige og "kjente" retter, de vil ha menyen på sitt språk osv.

Andre som spiser mye ute synes ikke det er så gøy med kelnere som henger over bordet hele tiden og skal skjenke oppi glasset hver gang det er halvfullt.. man ender bare opp med død cava eller varm hvitvin på den måten og blir forstyrret i samtaler....

Legg merke til alle Kina restaurantene mange steder det bor mye pensjonister fra nord-europa... de er blant de billigste spisestedene.. er neppe fordi "Kinamat" er så in.

"Dagens meny" er ellers greia for lunch... en treretters til 7-12 euro er ganske vanlig... lunch i spania er klokken to ca. Buffet er genialt for det markedet... det er også greit for restaurantene som får mindre arbeide og brukt råvarene mer effektivt.

På sommeren kan man rette seg mer etter spanske markedet.. men det avhenger av byen du er i. Spanjolene flokker til kysten om sommeren. De spiser store luncher på dagen og lange sene middager til langt på natt. Hvor mye du bør bruke på reklame kommer jo an på hvor spektakulær restauranten din bli. Om den ligger bra til så folk ser den.. og folk begynner å prate om den fordi den er bra.. vel så går det jo av seg selv... men når man bruker penger på markedsføring er det jo for å få enda mer penger tilbake.... ikke gå i gang om du er underfinansiert.. da risikerer du å bli hengende fast i en restaurant du har brukt mye penger på uten å få den opp å stå ordentlig.

Allier det med lokale folk og musikere... få dem til å komme å spille i helgene f.eks.. bruk stedet til mer enn bare å servere lunch og middag... de drar med seg sine venner og kjente så stedet blir mer kjent.. og folk kommer tilbake om det var ok.

Er det lite sted så kan du jo gjøre en del ekstra ut av restauranten/hotellet... infosenter for turister... lag internet cafe der... lei ut sykler eller hva nå turister kan ha bruk for der du er. Har du først fått folk innenforbi døra er det langt enklere å "selge dem" mere saker....

Det var litt kjappe tips på ett ganske tynt grunnlag :)
Brukerens avatar
admin
Forumadministrator

Innlegg Siwa » 23. November 2010 19:30

Tusen takk for masse bra informasjon, til tross for mitt tynne grunnlag.

Grunnen til at jeg ikke kan legge ut så mye ennå, er at avtalen ikke er i boks ennå og det er flere enn meg som er involvert. Men jeg må jo forhøre meg (på tynt grunnlag) da jeg blir den som skal først til Spania, av de involverte, og sette i gang restauranten. Jeg er veldig fornøyd med at vi også kan ha mye aktivitet i restaurantdelen om vinteren. Blir jo avhengig av å få dette opp å gå..

Stedet er Calp/e, og jeg har selv ikke vært der ennå. Men blir det avtale, så drar jeg ned og kikker litt på markedet ved nyåret.

Har du noen tips om det å ansette/leie inn kokk? Har fått med meg at man betaler mye "arbeidsgiveravgift" om noen tjener med enn 1000€ i måneden.

Tusen takk igjen :)
Brukerens avatar
Siwa

Innlegg admin » 24. November 2010 11:40

Om det er i Calpe er Tyskere viktigste gruppe hva "utlendinger" angår. Franco "innviterte" nazistene til å slå seg ned der etter 2. verdenskrig.. sånn begynte det.

Av en utbetalt lønn på 1000 Euro må du betale 3-400 Euro avhengig av vedkommendes alder/kjønn/antall barn m.m.
Det er mer i arbeidsgiveravgift i Spania enn i Norge, men mere er da også inkludert i avgiften samt at det knapt betales "skatt" av mottakers lønn. Det er arb. giver som betaler det meste.

Finnes massevis av kokker, men vet det er problematisk å holde på de gode. Er for det meste ufaglærte på kjøkkenene her.
Brukerens avatar
admin
Forumadministrator

Innlegg Siwa » 08. Desember 2010 20:46

Tusen takk for svar!

Det er nå avgjort og flytting skjer i starten av 2011. Gleder meg masse til å dra ned å se på stedet. Blir mye å ta tak i med oppstart av lite hotell med restaurant. Men gode tips gir oss litt veiledning om hvor vi skal begynne.

Skal ta en ferietur til Calpe før flytting for å finne ut av kokkemysteriet. Hadde vært greit å hatt en fast kokk. Heldigvis kan de være gode selv om de ikke er utdannet. :)

Spennende å se hva som måtte komme :)
Brukerens avatar
Siwa

Innlegg kai » 09. Desember 2010 17:23

Lykke til!

Du får holde oss informert underveis :)

K
Brukerens avatar
kai

Innlegg adilkhan » 12. Januar 2011 23:25

Hei!

VIKTIG!
Har du laget kostnadoversikt(budsjett,kalkyler) hva det vil koste å komme i gang?
Virker som du har lidenskap for det så du kommer sikkert til å LYKTES :)

Hilsen
A.K
Brukerens avatar
adilkhan

Innlegg Roy bergen » 20. Februar 2011 09:13

Ja, hvor ligger restaurantet? Hold oss oppdatert, kommer gjerne innom jeg og bestille en treretters........for meg er det viktig at du har glass coca cola ;)
Brukerens avatar
Roy bergen

Gå til Næringsvirksomhet i Spania

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest