Som ansatt i Spania.

Om det å drive næring i SPania. Debatt og utvekslik av erfaringer. Om å starte eller overta ett firma i Spania, ansette folk, kontrakter og alt relatert til dette.

Som ansatt i Spania.

Innlegg ElMariachi » 20. November 2014 08:03

Hola!

Jeg har den siste tiden vært i kontakt med en del norske bedrifter i Spania. Har vært på møter med noen av disse forskjellige bedriftene her i Norge. Og det de fleste bedriftene tilbyr meg dersom jeg blir ansatt, er at jeg starter som selvstendig næringsdrivende i Spania. Altså at jeg i teorien blir innleid av dem og fakturer dem for utgifter og lønninger. Dette er litt nytt for meg siden dette ikke er like vanlig i Norge.

Har noen erfaring på dette området, og er det vanlig å operere på denne måten?

Sånn generelt, hvordan er arbeidsforholdene i Spania sammenlignet med i Norge. Da tenker jeg på hva en ansatt har krav på og hva en ansatt kan forvente.

- Gracias!
Brukerens avatar
ElMariachi

Re: Som ansatt i Spania.

Innlegg Rhabben » 22. November 2014 07:13

Hei,

det som skisseres er at du skal ha et enkeltmannsforetak (være "autonomo" på spansk).

I forhold til i Norge er det to viktige forskjeller: Først så vil det foretas et skattetrekk på fakturaen, altså den som leier deg inn vil måtte betale skatten din. Og du vil måte betale folketrygdavgift, som i Spania er et fast beløp uanstt hva du fakturerer for. Avgiften er avhengig av hva slags stilling du har, men det vil i de fleste tilfeller være rett under 300 euro i måneden. Det finnes nå en del ordninger som gir "rabatt" for oppstartsbedrifter.
Du vil også trenge en regnskapsfører (Gestoria) og det vil fort komme opp i 50 euro i måneden.

Du har med andre ord 2-400 euro i faste kostnader i måneden.

.
Brukerens avatar
Rhabben

Innlegg Rhabben » 22. November 2014 11:23

Men jeg glemte å svare på det du spurte om....Om det er vanlig?

Ja, det er veldig vanlig. Alle håndverkere opererer slik nå. Det er også vanlig i alle mulige salgsyrker eller der man har en viss grand av uavhengighet.
Brukerens avatar
Rhabben

Innlegg kai » 25. November 2014 08:50

1. Det er riktig som rabben skriver at det KAN VÆRE skattetrekk (IRPF) på faktura en autonomo sender. Men det kommer an på hva modell man har valgt selv. Det kan alternativt være ordinær moms (IVA) og da ingen skatte-trekk. Men da må du være flink å holde orden i sysakene dine og legge til side penger for skatteregninga som uansett kommer.. og moms som kommer inn osv.

2. Vanlig eller ikke vanlig.. kommer helt an på type yrke det. Er IKKE vanlig om du skal jobbe i butikk, restaurant slikt. Mere om du muligens skal jobbe for flere.

3. Det er ekstremt sterkt oppsigelsesvern i Spania og mye styr knyttet til det. Det er en av grunnene til at mange foretrekker denne måten å knytte til seg folk på. Det henger også sammen med at man her betaler ganske mye i skatter/avgifter pr ansatt uansett om vedkommende kun jobber litt innimellom.. så det lønner seg ikke normalt å ansette folk i deltid om man følger systemet. Dette er knyttet til det Rhabben skriver her om hva man må betale pr mnd om man fakturere en euro eller hundre tusen euro.. "grunnbeløpet" må du ut med uansett.

"sånn generelt om arbedisforhold" .. vær litt konkret på hva du tenker på så skal vi svare deg.

K
Brukerens avatar
kai

Innlegg ElMariachi » 30. November 2014 14:33

Takk for svar!

Det er salgs yrke det er snakk om, så da forstår jeg nå at dette er mer vanlig.

Jeg hadde ikke egentlig noen flere spesifikke spørsmål om arbeidsforholdene, bare lurte på om det er noe jeg burde vært oppmerksom på eller andre ting man trenger å ta til betraktning i forhold til norske arbeidsforhold.
Brukerens avatar
ElMariachi

Innlegg E_E » 12. Januar 2015 07:59

Du skal jobbe med salg, uten å ha faste lønnsforhold.. i en nedgangsøkonomi. Det vil jeg ikke anbefale deg å satse på.
Brukerens avatar
E_E

Innlegg kai » 13. Januar 2015 08:46

1. Spanias økonomi er definitvt ikke noen "nedgangsøkonomi".

http://spaniaposten.no/spania/boligmarkedet-bunnen
http://spaniaposten.no/aret-okonomien-tar-seg-opp

2. Spania har mange typer "økonomier", langs kysten i turistområdene er det mange steder hvor den lokale økonomien er i vekst. I Benidorm ble det i 2014 satt rekord i belegget når det gjelder hotel-senger.
Brukerens avatar
kai

Innlegg piopio » 20. Juli 2015 11:05

Men, jobber du som autonomo på heltid for kun ett firma, har du "egentlig" krav på samme rettigheter som en som er fast ansatt. Arbeidsgiveren din skal da gi deg en fast kontrakt når du har jobbet som autonomo i 6 mnd, men det blir som regel ikke praktisert.
Brukerens avatar
piopio

Gå til Næringsvirksomhet i Spania

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest